در تعریف شرکت سهامی عام باید گفت شرکتی است که قسمتی از سرمایه شرکت از راه فروش سهام به عموم مردم تامین می‌شود. همچنین بیست درصد سرمایه از قبل توسط موسسان تعهد می‌گردد که حداقل سی و پنج درصد از این مبلغ نیز در حساب بانکی به نام شرکت سپرده می‌شود و پس از آنکه شرکت سهامی عام به طور قانونی و رسمی ثبت شد، سهام آن قابل خرید و فروش در بورس خواهد بود. حداقل سرمایه برای ثبت شرکت شرکت سهامی عام پنج میلیون ریال و حداقل تعداد اعضا برای تشکیل آن، پنج نفر است.

چند تفاوت شرکت سهامی خاص با سهامی عام

اشاره شد که شرکت‌های سهامی دو دسته هستند: سهامی عام و سهامی خاص. هر سال تعداد زیادی شرکت سهامی خاص در کشور به ثبت می‌رسد و معمولا تمایل به ثبت شرکت سهامی خاص بیشتر از شرکت سهامی عام است چرا که ثبت شرکت سهامی عام تشریفات بیشتر و طولانی‌تری دارد اما از آنجا که مطابق مواد اصلاحی قانون تجارت، تاسیس شرکت سهامی خاص با شرکای کمتر و مراحل ساده‌تر امکان‌پذیر است، شاهد استقبال عمومی بیشتری از ثبت این نوع شرکت هستیم.

در شرکت‌های سهامی عام، موسسین قسمتی از سرمایه شرکت را از راه فروش سهام به مردم تامین می‌کنند اما در شرکت سهامی خاص، کل مبلغ سرمایه فقط و فقط توسط موسسین تامین می‌گردد که سرمایه به سهام تقسیم می‌شود و میزان مسئولیت سهامداران بستگی به مبلغ اسمی سهام آنها دارد.

از دیگر تفاوت های شرکت سهامی عام و خاص باید به این موارد اشاره کرد: در شرکت سهامی خاص، تشریفات پذیره‌نویسی و نیز ورقه تعهد سهم وجود ندارد. همچنین در ثبت شرکت سهامی خاص الزامی به تشکیل مجمع عمومی موسس نیست.

سرمایه اولیه نیز در شرکت سهامی عام مبلغ پنج میلیون ریال اما در شرکت سهامی خاص به میزان یک میلیون ریال است. از نظر تعداد شرکا هم باید گفت این تعداد در شرکت سهامی خاص نباید از 3 نفر کمتر باشد در حالی که حداقل تعداد شرکا در شرکت سهامی عام 5 نفر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *